Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εγκαινίασε σήμερα την παράκαμψη Αμφιλοχίας μήκους 17χλμ., που συνδέει τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό.
Στην κυκλοφορία δόθηκε σήμερα η Παράκαμψη της Αμφιλοχίας, η οποία συνδέει τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, ένας δρόμος που ολοκληρώθηκε 5 μήνες νωρίτερα από τη συμβατική υποχρέωση.
H παράδοση του έργου έγινε παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ ομιλίες πραγματοποίησαν ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής και ο Υφυπουργός, αρμόδιος για τις Υποδομές κ. Γιώργος Καραγιάννης.
Αυτό το έργο, το περίμεναν χρόνια ολόκληρα, όχι μόνο η Αιτωλοακαρνανία αλλά και η Ήπειρος, και η Λευκάδα και ολόκληρη η Δυτική Ελλάδα. Και οι κάτοικοι της περιοχής είχαν φτάσει σε σημείο να μην πιστεύουν σε τίποτα και σε κανέναν. Ακριβώς τρία χρόνια πριν δεσμευτήκαμε ότι θα βρούμε τη βέλτιστη λύση και η δέσμευση αυτή έγινε πράξη με την καίρια παρέμβαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, κατά την ομιλία του στην εκδήλωση για την παράδοση της Παράκαμψης Αμφιλοχίας στον αυτοκινητόδρομο Άκτιο – Αμβρακία. Ένα έργο που παραδόθηκε πέντε μήνες νωρίτερα από ότι όριζε η σύμβαση με τον ανάδοχο και το οποίο αναμένεται να βελτιώσει την ζωή των κατοίκων της περιοχής αλλά και των επισκεπτών της, καθώς περιορίζει χρονικά τις διαδρομές προς το Ιόνιο αλλά και αρκετές περιοχές της Δυτικής Ελλάδας.
«Όταν τον Ιούλιο του 2019 η κυβέρνηση μας έκανε τις προγραμματικές της δηλώσεις στη Βουλή είχα ξεκινήσει την τοποθέτησή μου από τρία εμβληματικά άλλα και προβληματικά έργα τα οποία ταλαιπωρούσαν τους πολίτες αυτής της χώρας για πάρα πολλά χρόνια» είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορων. «Αυτά ήταν η Πατρών-Πύργου, ο ΒΟΑΚ και βέβαια το Άκτιο-Αμβρακία. Που βρισκόμαστε σήμερα; Για τα τρία σημαντικά έργα που όλοι αναρωτιούνταν, όχι για το πότε θα ολοκληρωθούν, αλλά για το αν πραγματικά θα γινόντουσαν, δουλέψαμε εντατικά, μεθοδικά με σχέδιο χωρίς μεγάλα λόγια για να φτάσουμε τρία χρόνια μετά στο σήμερα, όπου η Πατρών-Πύργου, έπειτα από επίπονες διαπραγματεύσεις και με τη δική σας παρέμβαση κύριε πρόεδρε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να έχει τρία εργοτάξια που εργάζονται νυχθημερόν για να παραδοθεί το έργο στην ώρα του. Ο ΒΟΑΚ που απλά ήταν ένα έργο εξαγγελιών, έχει πλέον προσωρινούς αναδόχους. Και μέσα στη χρονιά θα δούμε τα πρώτα εργοτάξια να στήνονται. Το Άκτιο-Αμβρακία παραδίδεται σήμερα στο μεγαλύτερο μέρος του και μάλιστα πέντε μήνες νωρίτερα» συμπλήρωσε ο κ. Καραμανλής και συνέχισε: «Σας θυμίζω ότι το Άκτιο-Αμβρακία ξεκίνησε το 2010 με ένα προϋπολογισμό 142 εκατομμυρίων ευρώ και αντιμετώπισε μία σειρά από τεράστια προβλήματα και από τις τέσσερις εργολαβίες, επί της ουσίας είχε προχωρήσει μόνο η μία. Και το 2017 η τότε κυβέρνηση αποφασίζει να προκηρύξει νέο διαγωνισμό για τα υπόλοιπα τρία κομμάτια, προϋπολογισμού όμως 160 εκατομμύρια ευρώ. Ο προϋπολογισμός για τα τρία από τα τέσσερα τμήματα του έργου ήταν μεγαλύτερος από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου αλλά και αυτός ο διαγωνισμός παρά το φουσκωμένο προϋπολογισμό του, όπως και τόσοι άλλοι διαγωνισμοί της “Πρώτης φοράς Αριστερά” έπεσαν στο κενό. Κολλήσαμε στις εμπλοκές και η ίδια η κυβέρνηση λίγους μήνες πριν τις εκλογές αναγκάστηκε να τον ανακαλέσει. Αυτή ήταν η κατάσταση που παραλάβαμε το 2019 στις προγραμματικές μας δηλώσεις» είπε ο κ. Καραμανλής.
«Χωρίς την παρέμβαση του πρωθυπουργού δεν θα είχαμε εργοτάξια σήμερα στο Πάτρα-Πύργος, δεν θα είχε ξεκινήσει η υλοποίηση ενός έργου τόσο σημαντικού. Αντίστοιχα και για το Άκτιο-Αμβρακία, χωρίς τη συμβολή του ίδιου του πρωθυπουργού και των συνεργατών του θα είχαν χαθεί τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς το έργο είχε ήδη χρηματοδοτηθεί από δύο προγραμματικές περιόδους» συνέχισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. «Με τις ενέργειές του λοιπόν ένα έργο που όχι μόνο ήταν καταδικασμένο να μη γίνει ποτέ αλλά κινδυνεύαμε και με πρόστιμα και με δημοσιονομικές διορθώσεις, γίνεται σήμερα πραγματικότητα».
«Παραδίδουμε κυρίες και κύριοι αυτό το σημαντικό έργο, την παράκαμψη Αμφιλοχίας έναν αυτοκινητόδρομο 17 χλμ υψηλών προδιαγραφών και μάλιστα νωρίτερα από τα χρονοδιαγράμματα που είχαμε θέσει. Και αυτό είναι κάτι που έχει γίνει ελάχιστες φορές στη χώρα μας, γιατί ας είμαστε ειλικρινείς και ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, τα δημόσια έργα στην Ελλάδα ολοκληρώνονται συνήθως με χρονοδιαγράμματα που ξεφεύγουν και με προϋπολογισμούς που έχουν πάντα υπερβάσεις. Εδώ είναι η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια που συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Το έργο είναι έτοιμο 150 ημέρες πριν από τη συμβατική υποχρέωση και αυτό βέβαια οφείλεται στην πολύ σκληρή δουλειά που έγινε στο υπουργείο, οφείλεται όμως και στη σοβαρότητα και τον επαγγελματισμό που επέδειξε ο ανάδοχος στον οποίον αξίζουν συγχαρητήρια για τη ταχύτητα με την οποία κινήθηκε» σημείωσε ο υπουργός και συμπλήρωσε: «Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξέρει πώς να πηγαίνει τη χώρα μπροστά με έργα σαν αυτό που εγκαινιάζουμε σήμερα, έργα που λειτουργούν ως επιταχυντής της τοπικής οικονομίας. Γιατί η δική μας παράταξη η Νέα Δημοκρατία είναι η παράταξη που γεννήθηκε και ανδρώθηκε στην Ελληνική περιφέρεια για αυτό γνωρίζει τις δυνατότητες που έχει κάθε γωνιά της πατρίδας».
Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ακόμη ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου, οι περιφερειάρχες Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης και Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης, βουλευτές και άλλοι αυτοδιοικητικοί.
Τον πρωθυπουργό συνόδευαν ο υπουργός Υποδομων Κ. Καραμανλής, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και οι υφυπουργοί Υποδομών και Αγροτικής Ανάπτυξης Γ. Καραγιάννης και Γ. Στύλιος.
Επίσης εκεί βρισκόταν ο Στ. Κονταδάκης, διευθυντής του γραφείου του προέδρου της ΝΔ και ο Παύλος Μαρινάκης, Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής.
Στην εκδήλωση παρούσα ήταν και η Γενική Γραμματέας Υποδομών κ. Μαρία -Έλλη Γεράρδη.
Γ. Καραγιάννης: Τα έργα υποδομής γίνονται για τις επόμενες γενιές και όχι για τις επόμενες εκλογές
Στην τοποθέτησή του ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης αναφέρθηκε στο δύσκολο παρελθόν του οδικού άξονα τονίζοντας:
«Το έργο του οδικού άξονα Άκτιο-Αμβρακία συνολικού μήκους 49 χιλιομέτρων, ξεκίνησε το 2009 και ταλαιπωρήθηκε επί σειρά ετών με διάλυση εργολαβιών και επαναδημοπρατήσεις. Η χώρα κινδύνευε με δημοσιονομική διόρθωση για τα χρήματα που είχε πάρει κατά τα προηγούμενα έτη.
Έτσι αφού ξεμπλέξαμε με τις ατέρμονες δικαστικές διεκδικήσεις, τον Νοέμβριο του 2020 υπογράψαμε τη σύμβαση με τον ανάδοχο. 19 μήνες μετά, με σχέδιο, επιμονή και πολλή δουλειά παραδίδουμε, όπως ακριβώς υποσχεθήκαμε στους Έλληνες πολίτες, τα πρώτα 17 χιλιόμετρα του έργου και μάλιστα 5 μήνες πριν από το αναμενόμενο».
Ειδικότερα για το τμήμα που δόθηκε σε χρήση εξήγησε ότι: «η παράδοση σε κυκλοφορία του τμήματος που παρακάμπτει την πόλη της Αμφιλοχίας αποτελεί σημαντικό γεγονός και για τον Ν. Αιτωλοακαρνανίας αλλά και ευρύτερα για τη Δυτική Ελλάδα. Πρόκειται για το ανατολικότερο τμήμα του άξονα που αναβαθμίζει πραγματικά τα επίπεδα συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης αφού συνδέεται άμεσα με την Ιόνια Οδό δημιουργώντας συνέργειες που θα λειτουργήσουν ευεργετικά για όλη τη περιοχή».
Υπογράμμισε τα οφέλη για τους πολίτες καθώς, «με το κομμάτι που παραδίδουμε σήμερα:
- Εξοικονομούνται περίπου 25 λεπτά μετακίνησης κατά την κύρια διεύθυνση της παράκαμψης Αμφιλοχίας δηλαδή από Ιόνια οδό έως Λουτράκι
- Επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 7 χιλιόμετρα με προφανή οφέλη για τη κατανάλωση καυσίμων και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μετακινήσεων
- Βελτιώνεται η ελκυστικότητα της περιοχής ώστε να πραγματοποιηθούν παραγωγικές επενδύσεις και να αναβαθμιστούν οι αναπτυξιακές προοπτικές στη ζώνη επιρροής του έργου».
Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο κ. Καραγιάννης στην ασφάλεια καθώς πλέον η βαριά κυκλοφορία μεταφέρεται εκτός των ημιαστικών περιοχών.
Επιπλέον, όπως επισήμανε ο Υφυπουργός Υποδομών «ο άξονας έχει βεβαρυμμένο ιστορικό σημαντικών ατυχημάτων. Έτσι, πέρα από τις νέες θέσεις εργασίας και τον θετικό αντίκτυπο στην οικονομία και την απασχόληση, τα έργα αυτά πετυχαίνουν και κάτι ακόμα. Οι πολίτες νιώθουν ότι κάποιος πραγματικά ενδιαφέρεται, ότι καταλαβαίνει τα προβλήματά τους και κάνει αυτό που πρέπει για να βοηθήσει».
Συνολικά η Αμβρακία οδός θα παραδοθεί εντός του 2023 όπως υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας τη σχετική δέσμευση.
«Με την ολοκλήρωσή της, οι νομοί Πρέβεζας, Λευκάδας και Αιτωλοακαρνανίας θα συνδέονται πλέον με το διευρωπαϊκό δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων, ενώ και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας που τα έργα του συνεχίζονται, αναβαθμίζεται στην πράξη, δίνοντας στη Δυτική Ελλάδα μια αξιόπιστη και ανταγωνιστική πύλη εισόδου στη χώρα» σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.
Έκανε αναφορά στο σύνολο των έργων που υλοποιούνται στη Δυτική Ελλάδα.
«Αρχές φθινόπωρου θα παραδώσουμε το πρώτο τμήμα από το Άκτιο ως τον Άγιο Νικόλαο, μήκους 5 χιλιομέτρων, την ίδια στιγμή, στο τέλος του 2022 τελειώνει το Αγρίνιο – Άγιος Βλάσης ενώ οι μελέτες για τη σύνδεση της πόλης του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, μια προεκλογική δέσμευση μας, έχουν ανατεθεί και προχωρούν. Ακόμα, προχωράμε άμεσα τη κατασκευή δικτύου άρδευσης και αποστράγγισης για την εξυπηρέτηση αγροτικής περιοχής συνολικής έκτασης 38.000 στρεμμάτων σε Αμβρακία, Αμφιλοχία και Βάλτο. Συνολικά, γύρω από την Ιόνια Οδό θα κατασκευαστούν περί τα 80 εκατομμύρια ευρώ αντιπλημμυρικά έργα τα περισσότερα από τα οποία είναι εδώ, στο Νομό Αιτωλοακαρνανίας».
Ο κ. Καραγιάννης έστειλε αισιόδοξο μήνυμα ότι «σήμερα είναι μια στιγμή από τις πολλές που θα έρθουν στο άμεσο μέλλον και τα επόμενα χρόνια. Η δουλειά που έχει γίνει τα τρία τελευταία χρόνια Έχει πια απτό θετικό αντίκτυπο στη ζωή των ανθρώπων».
Μάλιστα, όπως τόνισε «το τρίπτυχο που εξασφαλίζει αυτή την επιτυχία είναι η πολιτική βούληση, ο σωστός σχεδιασμός και η οργανωμένη επίβλεψη».
«Η ιδιαιτερότητα της δουλειάς ξέρετε όσων ασχολούνται με τα μεγάλα έργα υποδομών είναι πως για χρόνια μπορεί να δουλεύεις μεθοδικά και συστηματικά αλλά τα αποτελέσματα της δουλειάς σου να είναι δυσδιάκριτα για έναν εξωτερικό παρατηρητή αφού τα έργα έχουν συνήθως μεγαλύτερο κατασκευαστικό χρόνο από τον συνήθη πολιτικό κύκλο. Όλοι όμως πρέπει να αναγνωρίζουμε ότι τα έργα υποδομής γίνονται για τις επόμενες γενιές και όχι για τις επόμενες εκλογές και σε αυτόν τον σκοπό οφείλουμε να είμαστε ταγμένοι» επισήμανε ο κ. Καραγιάννης.
Στις νέες προοπτικές που δημιουργεί για την Αιτωλοακαρνανία η παράκαμψη της Αμφιλοχίας εστίασε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης
«Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό οδικό τμήμα που ταυτόχρονα σηματοδοτεί την αρχή του τέλους για την ολοκλήρωση της Αμβρακίας Οδού, ενός ακόμα οδικού άξονα που η Δυτική Ελλάδα έχει τόσο μεγάλη ανάγκη. Κάθε χιλιόμετρο δρόμου που παραδίδεται στη Δυτική Ελλάδα ενισχύει την περιφερειακή μας ταυτότητα και μας δίνει τη δυνατότητα να αναδείξουμε τα ισχυρά μας πλεονεκτήματα» ανέφερε μεταξύ άλλων ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, και αφού τόνισε την καθοριστική συμβολή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ιδιαίτερα του υπουργού Κώστα Καραμανλή στην αναβάθμιση των υποδομών στη Δυτική Ελλάδα, πρόσθεσε:
«Η Αμβρακία Οδός, που θα συνδέσει την Ιονία Οδό με το Άκτιο, είναι ένας δρόμος που ανοίγει νέες προοπτικές στην Αιτωλοακαρνανία, την οποία φέρνει πιο κοντά στα ηπειρωτικά παράλια, αλλά και στο νησί της Λευκάδας. Αν το καλοσκεφθούμε, πρόκειται για έναν δρόμο που συνδέει τρεις περιφερειακές ενότητες που ανήκουν σε τρεις διαφορετικές Περιφέρειες στον δυτικό άξονα της χώρας. Και αυτό είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό, ακόμα και σημειολογικά».
Ο κ. Φαρμάκης ευχαρίστησε τον Πρωθυπουργό για τις προσωπικές του παρεμβάσεις που είχαν ως αποτέλεσμα την απεμπλοκή τόσο της Πατρών – Πύργου, όσο και της Αμβρακίας Οδού και καταλήγοντας στον χαιρετισμό μου, σχολίασε:
«Η πολυτροπικότητα των μεταφορικών υποδομών μεγιστοποιείται και ο τόπος μας αποκτά πλέον τα ίδια συγκριτικά πλεονεκτήματα σε οδικούς άξονες με τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας. Η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης είναι το πρώτο και το πιο μεγάλο βήμα για να αναδείξουμε τα πλεονεκτήματά μας».
Tα στοιχεία του έργου
- Το οδικό έργο Άκτιο – Αμβρακία έχει μήκος 49χλμ. και προϋπολογισμό 160,5 εκατομμύρια ευρώ. Περιλαμβάνει την κατασκευή των υπολειπόμενων εργασιών του οδικού δικτύου Άκτιο – Αμβρακία και του έργου προαίρεσης για τη σύνδεση αυτού του οδικού δικτύου με την Ιόνια Οδό.
- Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία κατασκευάζεται με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου, 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους.
- Επιπλέον, περιλαμβάνεται ως έργο προαίρεσης, που έχει ενεργοποιηθεί, η απευθείας σύνδεση της απόληξης του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Ριβίου.
Παράκαμψη Αμφιλοχίας
Το πρώτο ορόσημο του έργου, η Παράκαμψη της πόλης της Αμφιλοχίας. Συγκεκριμένα, το τμήμα των 17 χλμ. που παραδόθηκε στην κυκλοφορία θα αλλάξει συνολικά τις οδικές μεταφορές από την Ιόνια Οδό και δυτικά της περιοχής της Αμφιλοχίας.
Η πόλη δεχόταν όλα τα οχήματα από και προς τη δυτική ακτή και τα νησιά του Ιονίου, με αποτέλεσμα το κυκλοφοριακό να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Παράλληλα, το ασφαλές και αναβαθμισμένο οδικό δίκτυο, συνδυαστικά με την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στην πόλη της Αμφιλοχίας θα προάγουν την ασφάλεια στους δρόμους της περιοχής και θα οδηγήσουν στη μείωση των πολλαπλών ατυχημάτων και δυστυχημάτων που σημειώνονταν κάθε χρόνο μέχρι σήμερα.
Με τη λειτουργία της Παράκαμψης της Αμφιλοχίας μειώνεται ο χρόνος ταξιδιού οδικώς από την Αθήνα έως την Πρέβεζα και τη Λευκάδα.
