Στο λιανικό εμπόριο φαίνεται να κυριαρχεί η απογοήτευση από τα αποτελέσματα των φετινών θερινών εκπτώσεων. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες δηλώνουν ότι, παρά τη λήξη των εκπτώσεων και το περιοριστικό θεσμικό πλαίσιο, αναγκάζονται να διατηρήσουν χαμηλές τιμές και προσφορές προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές.
Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, οι προσδοκίες για βελτίωση του λιανικού εμπορίου το β’ τρίμηνο του 2025, με κύκλο εργασιών στα 19 δισ. ευρώ και ανοδική τάση 2,5%, δεν επιβεβαιώθηκαν τους καλοκαιρινούς μήνες Ιουλίου και Αυγούστου.
Χωρίς τους κλάδους οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων, ο τζίρος περιορίστηκε στα 6,87 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση μόλις 1,5%, η οποία υπολείπεται σημαντικά από τον πληθωρισμό που ξεπέρασε το 3%.
«Οι περισσότερες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είδαν φτωχότερα τα ταμεία τους, κυρίως λόγω μειωμένης επισκεψιμότητας από τον παρατεταμένο καύσωνα», προσθέτει ο κ. Κορκίδης. Η συνολική εικόνα των θερινών εκπτώσεων χαρακτηρίζεται αρνητική, και οι ολιγοήμερες προσφορές που ακολουθούν στις αρχές Σεπτεμβρίου δύσκολα θα αναστρέψουν την κατάσταση.
Η έρευνα της ΕΣΕΕ αναδεικνύει ότι οι Έλληνες καταναλωτές προτίμησαν φέτος να διαθέσουν το εισόδημά τους κυρίως σε διακοπές και υπηρεσίες, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την αγορά προϊόντων όπως ένδυση, υπόδηση, είδη σπιτιού και ηλεκτρικές συσκευές.
Η μείωση της αγοραστικής δύναμης και η πτώση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης, που υπολείπεται κατά 19% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, επιδεινώνει περαιτέρω την κατάσταση.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ, Σταύρο Καφούνη, έξι στις δέκα επιχειρήσεις κατέγραψαν πτώση πωλήσεων, με αποτέλεσμα η ανησυχία για τους επόμενους μήνες να παραμένει έντονη. Παράλληλα, η διατήρηση των χαμηλών τιμών και των προσφορών από αρκετές επιχειρήσεις δείχνει ότι η αγορά προσπαθεί να κρατηθεί ζωντανή, παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία.
«Ήρθε η ώρα να επαναξιολογηθεί ο θεσμός των εκπτώσεων ώστε να έχει θετικό αντίκτυπο σε επιχειρήσεις και καταναλωτές», τονίζει ο κ. Καφούνης, υπογραμμίζοντας ότι η στήριξη από την Πολιτεία είναι πλέον απαραίτητη για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της ακρίβειας και να διασφαλιστεί η απασχόληση στον κλάδο.
Τα βασικά ευρήματα της έρευνας ήταν τα εξής:
* Έξι στις 10 (59%) επιχειρήσεις στο λιανικό εμπόριο κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων συγκριτικά με πέρυσι, ενώ μόλις 1 στις 10, κυρίως πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, κατέγραψαν θετικό πρόσημο.
* Ως εκ τούτου, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (47%) εμφανίστηκαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων.
* Η επιθυμία προσέλκυσης καταναλωτών ωθεί 4 στους 10 επιχειρηματίες (37%) να διατηρήσουν τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές και μετά το επίσημο πέρας αυτών, παρά το περιοριστικό θεσμικό πλαίσιο.
* Υπό αυτό το πρίσμα, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι 6 στις 10 επιχειρήσεις υιοθέτησαν ποσοστά εκπτώσεων άνω του 30%, με το «κλιμάκιο έκπτωσης» 31% – 40% να συγκεντρώνει την ισχυρότερη προτίμηση.
* Για σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%) η περίοδος με την υψηλότερη αγοραστική κίνηση ήταν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, εύρημα που πιθανόν συνδέεται και με την έλλειψη ρευστότητας αλλά και τη χρονική συγκυρία καταβολής του επιδόματος αδείας /δώρου.
* Για 7 στις 10 επιχειρήσεις στις οποίες καταγράφηκαν χαμηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο πέρυσι, η μείωση διαμορφώθηκε έως 20%.
* Αντίθετα, για 2 στις 3 επιχειρήσεις που δήλωσαν αύξηση των πωλήσεων, η άνοδος δεν υπερέβη το 10% σε σχέση με πέρυσι.
* Δύο στις 3 επιχειρήσεις υιοθέτησαν τα ίδια, με το καλοκαίρι του 2024, ποσοστά εκπτώσεων.
* Οι μισές (47%) επιχειρήσεις πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλα ανεξαιρέτως τα εμπορεύματα του καταστήματος.
* Επίσης οι μισές (51%) επιχειρήσεις κατέγραψαν χαμηλότερη επισκεψιμότητα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
* Κατόπιν των παραπάνω, μόνο το 21% των επιχειρηματιών δήλωσε πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένο από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα.
Απαντήσεις επιχειρηματιών σε κρίσιμα θέματα
* Παρά την ενίσχυση των απομακρυσμένων πωλήσεων, το 45% των επιχειρηματιών δήλωσε πως οι πωλήσεις του φυσικού καταστήματος ήταν περισσότερες από τις ηλεκτρονικές. Αυτό το εύρημα υπογραμμίζει και τα κίνητρα που πρέπει να δοθούν για την περαιτέρω ψηφιακή ωρίμανση της αγοράς.
* Οι επιχειρηματίες αξιολογούν την ακρίβεια, την αύξηση του λειτουργικού κόστους, το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα για αγορές και την αύξηση των τιμών προμηθευτών ως τα πλέον σημαντικά προβλήματα με αρνητική επιβάρυνση.
* Τρεις στις 4 επιχειρήσεις (74%) σημειώνει πως το λειτουργικό της κόστος έχει διογκωθεί περισσότερο από 10% από τις αρχές του έτους έως σήμερα.
* Στο πλαίσιο αυτό, το 67% των επιχειρηματιών δηλώνει από Καθόλου έως Λίγο ανακουφισμένο από τα μέτρα στήριξης έναντι των ανατιμήσεων και αύξησης του ενεργειακού κόστους.
[Σύνταξη – επιμέλεια: Αλίκη Οικονόμου με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ]
- Κάνε like στη σελίδα neaait.gr στο Facebook για να είσαι ενημερωμένος για ΟΛΑ!