Πέμπτη, 18 Δεκεμβρίου, 2025
Πέμπτη, 18 Δεκεμβρίου, 2025
ΑρχικήΕπίκαιραΣοβαρά προβλήματα στην αγορά καυσίμων μετά την αναστολή λειτουργίας της Jetoil -130...

Σοβαρά προβλήματα στην αγορά καυσίμων μετά την αναστολή λειτουργίας της Jetoil -130 πρατήρια επηρεάζονται πανελλαδικά

Σε περίπου 130 υπολογίζονται τα πρατήρια καυσίμων που επηρεάζονται πανελλαδικά από την – προσωρινή, σύμφωνα με την εταιρεία – αναστολή λειτουργίας της «Jetoil». Τα περισσότερα από αυτά (περίπου 110) βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα.

Τις εκτιμήσεις αυτές διατυπώνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Θέμης Κιουρτζής, σύμφωνα με τον οποίο η αγορά βιώνει σοκ, καθώς δεν υπήρξε καμία προηγούμενη ειδοποίηση και οι πρατηριούχοι «ξύπνησαν το πρωί και ενημερώθηκαν ότι δεν θα γίνει ανεφοδιασμός».

Ωστόσο, η κατάσταση δεν επηρεάζει μόνο τα πρατήρια που φέρουν το εμπορικό σήμα της Jetoil. Όπως σημειώνει ο κ. Κιουρτζής, επειδή η εταιρεία διέθετε μεγάλες δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, τουλάχιστον τρεις ακόμα εταιρείες μίσθωναν δεξαμενές για τα καύσιμά τους. Τώρα θα πρέπει να ανεφοδιάζονται από πιο απομακρυσμένες περιοχές, με αποτέλεσμα επιπλέον κόστος και καθυστερήσεις.

«Τα συνεργαζόμενα πρατήρια θα περάσουν αρχικά μερικές δύσκολες ημέρες μέχρι να αλλάξουν εμπορικό σήμα, καθώς πρέπει να ολοκληρωθούν οι γραφειοκρατικές διατυπώσεις και να εφαρμοστεί η προβλεπόμενη διαδικασία δέουσας επιμέλειας. Η όλη διαδικασία διαρκεί συνήθως περίπου τρεις ημέρες.

Τις επόμενες ημέρες, οι πρατηριούχοι θα πρέπει να σκεπάσουν το σήμα της Jetoil, π.χ. με κάποια κουκούλα, ενώ όσοι το επιθυμούν μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν τα πρατήριά τους με το σκεπασμένο σήμα. Υπάρχουν επίσης ζητήματα με ανοιχτές πληρωμές: στο καλύτερο σενάριο, ο ιδιοκτήτης έχει ήδη προμηθευτεί καύσιμο για το οποίο δεν πρόλαβε να πληρώσει, ενώ στο χειρότερο, έχει πληρώσει προκαταβολικά και τώρα δεν μπορεί ούτε να πάρει πίσω τα χρήματά του ούτε να γεμίσει τις δεξαμενές του», εξηγεί ο κ. Κιουρτζής.

Γιατί επηρεάζονται και άλλες εταιρείες

«Η κατάσταση επηρεάζει ακόμη περισσότερο από ό,τι περιμέναμε και δεν αφορά μόνο τα πρατήρια της Jetoil, αλλά και αυτά των Shell, Coral, Avin και Ελίν», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ), Χρήστος Σταυράκης. Υπενθυμίζει ότι η εγκατάσταση της Jetoil στη Θεσσαλονίκη είναι η μεγαλύτερη στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια στον τομέα των καυσίμων.

«Από τις εγκαταστάσεις της Jetoil περνούν οι αγωγοί και άλλων εταιρειών, όπως της Shell, η οποία διαθέτει εκεί και αγκυροβόλιο για τα πλοία που μεταφέρουν καύσιμα. Τώρα, για την τροφοδοσία των πρατηρίων Shell και Coral στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα χρησιμοποιούνται οι εγκαταστάσεις στη Νέα Καρβάλη, γεγονός που αυξάνει χρόνο και κόστος μεταφοράς, ενώ για την Ηπειρο και τη Νότια Ελλάδα χρησιμοποιείται η Κόρινθος. Ωστόσο, η Καρβάλα διαθέτει μια πολύ μικρή εγκατάσταση που πρέπει να εξυπηρετήσει τεράστιο όγκο φορτίου», εξηγεί ο κ. Σταυράκης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα πρατήρια με σήμα Jetoil στη Θεσσαλονίκη είναι 19, αλλά επηρεάζονται περισσότερα. Ο λόγος είναι ότι πολλά πρατήρια, χωρίς να φέρουν το σήμα της εταιρείας, προμηθεύονταν καύσιμα από αυτή.

Η ανακοίνωση και το ιστορικό

Με ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η εταιρεία  «Cetracore-JetOil Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαιοειδών» ενημερώνει πως έχει προχωρήσει σε προσωρινή αναστολή της λειτουργίας της, σε συνέχεια του παγώματος των περιουσιακών της στοιχείων με εντολή της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες (σ.σ. ενέργεια που συνδέεται με την εφαρμογή των διεθνών κυρώσεων που έχουν επιβληθεί κατά της Ρωσίας, λόγω της εισβολής στην Ουκρανία).

Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι «η προσωρινή αναστολή λειτουργίας επιβλήθηκε «λόγω της προσθήκης του κ. Murtaza Ali Lakhani (πραγματικού δικαιούχου της Cetracore Jetoil) στην απόφαση 2025/2594 του Συμβουλίου της ΕΕ, με την οποία επιβάλλονται οικονομικές κυρώσεις σε συγκεκριμένα πρόσωπα /οντότητες (…) Η αναστολή λειτουργίας είναι προσωρινή. Η εταιρεία βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους δικηγόρους της, καθώς και με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές, προκειμένου να επιτραπεί άμεσα η επαναλειτουργία της εταιρείας και να συμφωνηθεί το ακριβές πλαίσιο αυτής.

Ως αποτέλεσμα της προσωρινής αναστολής λειτουργίας, παραδόσεις και άλλες υπηρεσίες στο πλαίσιο καταρτισμένων συμφωνιών μπορούν να ανασταλούν προσωρινά ή να καθυστερήσουν. Δε θα προβούμε στην κατάρτιση νέων συμφωνιών ή στην επαναδιαπραγμάτευση των υπαρχουσών συμφωνιών».

Υπενθυμίζεται ότι η Jetoil ιδρύθηκε το 1968 από την οικογένεια Μαμιδάκη στην Κρήτη και στο απόγειό της διέθετε εκατοντάδες πρατήρια σε όλη την Ελλάδα, αλλά και παρουσία σε Αλβανία, Βουλγαρία, Σερβία και Κόσοβο.

Το καλοκαίρι του 2016 όμως, η εταιρεία κατέθεσε αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα, επικαλούμενη πρόβλημα ρευστότητας. Οι υποχρεώσεις της προς τους πιστωτές της και το Δημόσιο έφθαναν στο τέλος του 2015 τα 314 εκατ. ευρώ (από αυτά 173 εκατ. σε τράπεζες και 78 σε προμηθευτές) και τα ταμειακά διαθέσιμα σε περίπου 600.000 ευρώ, ενώ οι απαιτήσεις της εταιρείας από πελάτες κλπ. ήταν 174 εκατ.

Η εταιρεία κατείχε τότε μερίδιο 9% στην εσωτερική αγορά, με δίκτυο 600 πρατηρίων. Μόλις λίγες ημέρες έπειτα από την κατάθεση της αίτησης πτώχευσης, ο ιδρυτής της, Κυριάκος Μαμιδάκης, 84 ετών, έφυγε από τη ζωή, με τον θάνατό του να αποδίδεται επισήμως σε αυτοκτονία. Το επόμενο «επεισόδιο» στην πορεία της εταιρείας ήταν το πέρασμα των βασικών περιουσιακών της στοιχείων, στο πλαίσιο σχεδίου εξυγίανσης, στην Cetracore Energy, με έδρα τη Βιέννη και χρηματοδότη την Credit Bank της Μόσχας.

[Σύνταξη – επιμέλεια: Αλίκη Οικονόμου]

# ΝΕΑ

  • Κάνε like στη σελίδα  neaait.gr στο Facebook για να είσαι ενημερωμένος για ΟΛΑ!
RELATED ARTICLES

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ