Κοινωνική & Αλληλέγγυα Οικονομία Τι είναι η Κοιν.Σ.Επ.

Κοινωνική & Αλληλέγγυα Οικονομία

Τι είναι η Κοιν.Σ.Επ.

Ο Περιφερειάρχης στα εγκαίνια της 1ης Έκθεσης Κοινωνικής & Αλληλέγγυας Οικονομίας

7 εκατ. Ευρώ σε φορείς Κοινωνικής & Αλληλέγγυας Οικονομίας

Στα εγκαίνια της 1ης Έκθεσης Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο), παρευρέθηκε την Τετάρτη  ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας, επιβεβαιώνοντας το ενδιαφέρον που υπάρχει  για τους φορείς Κοινωνικής Οικονομίας, δεδομένου ότι η  Περιφέρεια έχει εντάξει στο στρατηγικό  σχεδιασμό  της την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία, ως μια σημαντική, βιώσιμη διέξοδο.

Μάλιστα, η  Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος διαθέτει κονδύλι ύψους 7.000.000 ευρώ που πρόκειται να διοχετεύσει σε φορείς Κ.ΑΛ.Ο έπειτα από σχετική πρόσκληση που θα προκηρυχτεί στις αρχές του νέου έτους. Καταδεικνύοντας την προτεραιότητα που έχει τεθεί στον συγκεκριμένο τομέα έχει οριστεί και Εντεταλμένη Περιφερειακή Σύμβουλος.  Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται και η επίσκεψη στην  1η Έκθεση Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομία που διεξάγεται στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων φιλοξενώντας πάνω από 130 φορείς Κ.ΑΛ.Ο.

«Πρόκειται για μία πολύ μεγάλη ευκαιρία που θα συμβάλλει στη στήριξη της κοινωνίας, αφού μέσα από την  Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία αναπτύσσονται  εργαλεία, ικανά να  ενισχύσουν τις πρωτοβουλίες για βιώσιμη, χωρίς αποκλεισμούς και έξυπνη οικονομική ανάπτυξη» σχολίασε ο κ. Κατσιφάρας.

[info]

Η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία

  • Διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Αντιπροσωπεύει 2 εκατομμύρια επιχειρήσεις, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται ενώσεις, συνεταιρισμοί και ταμεία αλληλασφάλισης.
  • Έχει δημιουργήσει 11 εκατ. θέσεις εργασίας, δηλαδή καλύπτει το 6 % του ενεργού πληθυσμού και το 10% του συνόλου των επιχειρήσεων του ευρωπαϊκού επιχειρηματικού ιστού.
  • Με τον όρο κοινωνική, συνεταιριστική και αλληλέγγυα οικονομία εννοούμε τις δραστηριότητες φυσικών ή νομικών προσώπων στο φάσμα της παραγωγής, συναλλαγής και κατανάλωσης με απώτερο σκοπό την κάλυψη συλλογικών και κοινωνικών αναγκών.
  • Η δημοκρατική διαδικασία λήψης αποφάσεων, η οριζόντια οργάνωση, οι ανακλητότητα των ρόλων, οι εξισωτικές μορφές αμοιβής εργασίας είναι κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται έτσι ώστε οι δραστηριότητες να εντάσσονται στο πλαίσιο της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας.

Συνάντηση με τον Πρωθυπουργό

Στο πλαίσιο της επίσκεψής του στην έκθεση ο Περιφερειάρχης συναντήθηκε με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.

Συζήτησαν κυρίως για τη διεξαγωγή του Αναπτυξιακού Συνεδρίου  Δυτικής Ελλάδας που θα πραγματοποιηθεί στην Πάτρα στις αρχές του χρόνου,  καθώς εντάσσεται στον προγραμματισμό των 13 Περιφερειακών Συνεδρίων που διοργανώνονται από Κυβερνητικής πλευράς,  προκειμένου να υπάρξει αποκεντρωμένος διάλογος με κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης της «Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής 2021».

 

Δήλωση Β. Κορκίδη για την κοινωνική & αλληλέγγυα οικονομία

Eμπειρία 150 ΚΟΙΝΣΕΠ

Με αφορμή τα εγκαίνια της 1ης Έκθεσης Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (ΚΑΛΟ), ο Πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Βασίλης Κορκίδης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

Είναι γεγονός ότι η περίοδος της κρίσης μετέβαλε σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο με τον οποίο οργανωνόταν η οικονομική δραστηριότητα τα προηγούμενα χρόνια και υποχρέωσε όλους τους οικονομικούς δρώντες να αναζητήσουν νέους τρόπους δραστηριοποίησης.

Ταυτόχρονα η κρίση ενίσχυσε τους δεσμούς αλληλεγγύης ανάμεσα σε ευρύτερες ομάδες ανθρώπων και ενδυνάμωσε τα διάφορα συναισθήματα αλληλοβοήθειας και μέριμνας.

Όλοι όσοι εκπροσωπούμε τμήματα της ελληνικής κοινωνίας διαμέσου οργανωμένων συλλογικών μορφών, δεν έχουμε τίποτε να φοβηθούμε από πρωτοβουλίες που προωθούν την κοινωνική επιχειρηματικότητα και το ελληνικό εμπόριο στηρίζει ένθερμα και ολόπλευρα της ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας στη χώρα μας.

Πάνω από 40 ΚΟΙΝΣΕΠ ιδρύονται κάθε μήνα

(Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις)

Η Έκθεση αναδεικνύει την εμπειρία 150 ΚΟΙΝΣΕΠ (Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις) οι οποίες δραστηριοποιούνται σε ένα εντυπωσιακό εύρος κλάδων της οικονομίας.

Με το Ν. 4430/2016 διαμορφώθηκαν οι προϋποθέσεις της ανάπτυξης μορφών κοινωνικής οικονομίας, αφού ιδρύονται κάθε μήνα πάνω από 40 τέτοια είδους εγχειρήματα, ενώ πάνω από χίλιες αιτήσεις έχουν υποβληθεί στο νέο Μητρώο Φορέων Κοινωνικής Οικονομίας από νέες επιχειρήσεις και από φορείς του παλαιού Μητρώου.

Από το «brain drain» στο «brain gain»…

Να υπενθυμίσω ότι η ΕΣΕΕ είχε τοποθετηθεί επί της αρχής υπέρ της εν λόγω ρύθμισης θεωρώντας ότι η κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία είναι ένας τομέας ο οποίος έχει προοπτική μπροστά του, δεδομένου ότι αποφέρει διπλή χρησιμότητα στον πληγέντα από την κρίση ελληνικό λαό. Ωστόσο και αυτό είναι κάτι που θέλω να επαναλάβω, αυτό θα πρέπει να συνεχίσει να γίνεται μέσα σε ένα σαφές πλαίσιο καλής και σταθερής λειτουργίας με κανόνες, οι οποίοι θα γίνονται σεβαστοί από τους συμμετέχοντες και θα λαμβάνουν υπόψη τις λοιπές συνισταμένες της αγοράς και της κοινωνίας.

Το ζητούμενο εξακολουθεί να είναι το πως θα μπορέσει η Ελλάδα να κρατήσει τους νέους άνεργους με υψηλά προσόντα αλλά και να φέρει πίσω τα καλύτερα μυαλά της, ώστε να σταματήσει το εκτεταμένο φαινόμενο της μετανάστευσης εκατοντάδων χιλιάδων επαγγελματιών στο εξωτερικό, εκ των οποίων οι περισσότεροι είναι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων.

Πως δηλαδή από το «brain drain» θα περάσουμε στο «brain gain».

Τι είναι η «Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση» (Κοιν.Σ.Επ.);

Η Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (Κοιν.Σ.Επ.), είναι ένας νέος φορέας της Κοινωνικής Οικονομίας και εμφανίσθηκε με τον Ν.4019/2011. Στην ουσία είναι ένας αστικός συνεταιρισμός με κοινωνικό σκοπό και διαθέτει εκ του νόμου την εμπορική ιδιότητα.

 Ποιοι μπορούν να είναι μέλη μιας «Κοιν.Σ.Επ».;

Τα μέλη της «Κοιν.Σ.Επ.» μπορούν να είναι απλοί πολίτες αλλά και νομικά πρόσωπα (επιχειρήσεις). Απλά η συμμετοχή των νομικών προσώπων στην Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσοστό του 1/3 των μελών της, ενώ δεν επιτρέπεται η συμμετοχή σε αυτήν των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) που υπάγονται σε αυτούς. Σε Κοιν.Σ.Επ. Ένταξης μπορούν να συμμετέχουν Ν.Π.Δ.Δ. με έγκριση του φορέα που τα εποπτεύει. Τα μέλη της συμμετέχουν σε αυτήν με μια ψήφο, ανεξάρτητα από τον αριθμό των συνεταιριστικών μερίδων που κατέχουν.

Το κεφάλαιο της επιχείρησης διαιρείται σε συνεταιριστικές μερίδες. Ο αριθμός των μερίδων και η ονομαστική τους αξία, η οποία είναι ίδια για κάθε μερίδα, καθορίζονται στο καταστατικό της επιχείρησης.

Τα μέλη της Κοιν.Σ.Επ. διαθέτουν τουλάχιστον από μία υποχρεωτική συνεταιριστική μερίδα, ως ελάχιστη χρηματική συμμετοχή στο κεφάλαιο της επιχείρησης, το ύψος της οποίας ορίζεται ελεύθερα από το καταστατικό και είναι ίσο για όλα τα μέλη.

Η απόκτηση συνεταιριστικών μερίδων πραγματοποιείται με καταβολή μετρητών.

 Ποιες είναι οι κατηγορίες των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων (Κοιν.Σ.Επ.);

Ανάλογα με τον ειδικότερο σκοπό τους, οι Κοινωνικές Συνεταιριστικές επιχειρήσεις διακρίνονται στις εξής κατηγορίες:

  • «Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις Ένταξης», οι οποίες αφορούν στην ένταξη στην οικονομική και κοινωνική ζωή των ατόμων που ανήκουν στις Ευάλωτες Ομάδες Πληθυσμού δηλαδή τις ομάδες εκείνες του πληθυσμού που η ένταξή τους στην κοινωνική και οικονομική ζωή εμποδίζεται από σωματικά και ψυχικά αίτια ή λόγω παραβατικής συμπεριφοράς. Σε αυτές ανήκουν άτομα με αναπηρίες (σωματικές ή ψυχικές ή νοητικές ή αισθητηριακές), εξαρτημένα ή απεξαρτημένα από ουσίες άτομα, οροθετικοί, φυλακισμένοι/αποφυλακισμένοι, ανήλικοι παραβάτες. Ποσοστό 40% κατ’ ελάχιστον των εργαζομένων στις Επιχειρήσεις αυτές ανήκουν υποχρεωτικά στις Ευάλωτες Ομάδες Πληθυσμού.
  • «Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις Κοινωνικής Φροντίδας», οι οποίες αφορούν στην παραγωγή και παροχή προϊόντων και υπηρεσιών κοινωνικού προνοιακού χαρακτήρα σε συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού, όπως οι ηλικιωμένοι, τα βρέφη, τα παιδιά, τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με χρόνιες παθήσεις.
  • Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις Συλλογικού και Παραγωγικού Σκοπού, οι οποίες αφορούν την παραγωγή προϊόντων και παροχή υπηρεσιών για την ικανοποίηση των αναγκών της συλλογικότητας (πολιτισμός, περιβάλλον, οικολογία, εκπαίδευση, παροχές κοινής ωφέλειας, αξιοποίηση τοπικών προϊόντων, διατήρηση παραδοσιακών δραστηριοτήτων και επαγγελμάτων κ.α.) που προάγουν το τοπικό και συλλογικό συμφέρον, την προώθηση της απασχόλησης, την ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και την ενδυνάμωση της τοπικής ή περιφερειακής ανάπτυξης.

Ποια η διαδικασία σύστασης αυτών των εταιρειών;

Για τη σύσταση της Κοιν.Σ.Επ. τηρείται η διαδικασία ίδρυσης ενός αστικού συνεταιρισμού. Το καταστατικό πρέπει να υπογράφεται από επτά τουλάχιστον πρόσωπα, αν πρόκειται για Κοιν.Σ.Επ. Ένταξης, και από πέντε τουλάχιστον πρόσωπα αν πρόκειται για Κοιν.Σ.Επ. Κοινωνικής Φροντίδας ή Συλλογικού Σκοπού. Ενδεικτικό πρότυπο καταστατικό διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή από το διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

Οι «Κοιν.Σ.Επ.» εγγράφονται στο Μητρώο Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας. Οι Κοιν.Σ.Επ. υποχρεούνται πριν από την έναρξη της δραστηριότητάς τους να υποβάλουν, για την καταχώρισή τους στο Μητρώο αυτό, αίτηση καθώς και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την εγγραφή. Η υποβολή της αίτησης και των δικαιολογητικών μπορεί να γίνεται και ηλεκτρονικά.

Η υποβολή της δήλωσης έναρξης εργασιών της Κοιν.Σ.Επ. στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία γίνεται μετά τη χορήγηση της βεβαίωσης εγγραφής στο Μητρώο Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας. Στη σφραγίδα, στα έντυπα, στα έγγραφα και στις συμβάσεις που συνάπτουν οι Κοιν.Σ.Επ. αναγράφεται υποχρεωτικά ο αριθμός εγγραφής τους στο Μητρώο. Το ετήσιο πρόγραμμα των Κοιν.Σ.Επ., καθώς και ο απολογισμός εκτέλεσης αυτού αναρτώνται υποχρεωτικώς στο διαδίκτυο, στην ηλεκτρονική σελίδα του Μητρώου.

Ποιοι θα είναι οι πόροι αυτών των επιχειρήσεων;

Οι πόροι της Κοιν.Σ.Επ. αποτελούνται από το κεφάλαιο της επιχείρησης, δωρεές τρίτων, έσοδα από την επιχειρηματική δραστηριότητα της, επιχορηγήσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, την Ευρωπαϊκή Ένωση, διεθνείς ή εθνικούς οργανισμούς ή Ο.Τ.Α., καθώς και κάθε άλλο έσοδο από την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της σύμφωνα με το καταστατικό της. Επίσης έχουν πρόσβαση στη χρηματοδότηση από το Ταμείο Κοινωνικής Οικονομίας, το οποίο συστήνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών τον Ν.3912/11, καθώς επίσης και από το Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης και στον Αναπτυξιακό Νόμο.

Πως διοικούνται αυτές οι Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις;

Εκτελεστικό διοικητικό όργανο της Κοιν.Σ.Επ. είναι η Διοικούσα Επιτροπή που διέπεται από το άρθρο 7 του ν. 1667/1986 (Α’ 196), με την επιφύλαξη του Ν.4019/2011. Η Διοικούσα Επιτροπή εκλέγεται από τη Γενική Συνέλευση, αποτελείται τουλάχιστον από τρία μέλη και απαρτίζεται από τον Πρόεδρο και τα μέλη της, ενώ σε περίπτωση τριμελούς επιτροπής οι αποφάσεις λαμβάνονται με πλειοψηφία των δύο μελών. Συνεδριάζει υποχρεωτικά τουλάχιστον μια φορά τον μήνα.

Η Γενική Συνέλευση των μελών συνέρχεται με σχετική απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής της Κοιν.Σ.Επ. τακτικώς, μία τουλάχιστον φορά κάθε χρόνο, και μέσα σε διάστημα τριών μηνών από τη λήξη της οικονομικής χρήσης. Η Γενική Συνέλευση των μελών συνέρχεται εκτάκτως εφόσον υποβληθεί σχετικό αίτημα με συγκεκριμένο θέμα προς τη Διοικούσα Επιτροπή της Κοιν.Σ.Επ. από το 1/3 των μελών.

Τι γίνεται με τα κέρδη των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων;

Ποιος είναι ο τρόπος φορολόγησής τους και τι κίνητρα υπάρχουν;

Τα κέρδη της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης δεν διανέμονται στα μέλη της, εκτός αν τα μέλη αυτά είναι και εργαζόμενοι σε αυτή. Τα κέρδη διατίθενται ετησίως κατά ποσοστό 5% για το σχηματισμό αποθεματικού, κατά ποσοστό έως 35% διανέμονται στους εργαζομένους της επιχείρησης ως κίνητρο παραγωγικότητας σύμφωνα με τα οριζόμενα στο καταστατικό τους και το υπόλοιπο διατίθεται για τις δραστηριότητες της επιχείρησης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι δεν υπόκειται σε φορολογία εισοδήματος για το ποσοστό των κερδών της επιχείρησης αυτής όταν παραμένουν στην επιχείρηση ως αποθεματικό.

Το ποσοστό των κερδών της Κοιν.Σ.Επ. που διανέμεται στους εργαζόμενους υπόκειται σε παρακράτηση φόρου εισοδήματος, ίσο με αυτό του πρώτου κλιμακίου φορολογίας εισοδήματος μετά το κλιμάκιο του αφορολογήτου (π.χ. αυτήν την στιγμή είναι 10% !!!).

Με αυτήν την παρακράτηση του φόρου εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση, όσον αφορά στα κέρδη της Κοιν.Σ.Επ. και των εργαζομένων της Κοιν.Σ.Επ., μόνον όμως αν αυτοί ανήκουν στις Ευάλωτες Ομάδες Πληθυσμού όπως τις περιγράψαμε πιο πριν.

Σημειωτέων ότι οι εργαζόμενοι στις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, οι οποίοι ανήκουν στις Ευάλωτες Ομάδες Πληθυσμού και λαμβάνουν επίδομα πρόνοιας ή επιδόματα επανένταξης ή οποιασδήποτε μορφής νοσήλιο ή παροχή, συνεχίζουν να εισπράττουν τις παροχές αυτές ταυτόχρονα με την αμοιβή τους από την Κοιν.Σ.Επ..

Επίσης οι Κοιν.Σ.Επ. μπορούν να εντάσσονται σε προγράμματα στήριξης της επιχειρηματικότητας, σε προγράμματα του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.) για τη στήριξη της εργασίας και στις κάθε είδους ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης.

Υπάρχουν ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις ή άλλες ευθύνες στα μέλη που απλά συμμετέχουν (και δεν εργάζονται) στις εταιρείες αυτές;

Μόνη η συμμετοχή ενός φυσικού προσώπου με την ιδιότητα του μέλους εταίρου, σε Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση, δεν του προσδίδει εμπορική ιδιότητα και δεν δημιουργεί ασφαλιστικές ή φορολογικές υποχρεώσεις.

Πέραν του ποσού που καταβάλλει για απόκτηση της συνεταιριστικής μερίδας, το μέλος της Κοιν.Σ.Επ. δεν έχει καμία άλλη ευθύνη έναντι των δανειστών της.

Έλεγχος και κυρώσεις επί των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων

Αν η αρμόδια Υπηρεσία τήρησης του Μητρώου του άρθρου 14 διαπιστώσει ότι νομικά ή φυσικά πρόσωπα χρησιμοποιούν τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του Νόμου αυτού με σκοπό να αποκομίσουν για λογαριασμό των ιδίων ή για λογαριασμό άλλων παράνομο περιουσιακά όφελος, διατάσσεται, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, η οριστική διαγραφή της Κοιν.Σ.Επ., στην οποία αυτά μετέχουν, από το Μητρώο Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας, ενώ παράλληλα επιβάλλεται με απόφαση του κατά τόπο αρμόδιου Περιφερειάρχη πρόστιμο σε βάρος της Κοιν.Σ.Επ. ύψους τουλάχιστον πέντε χιλιάδων (5.000,00) ευρώ. Η δε επιβολή των ως άνω διοικητικών κυρώσεων είναι ανεξάρτητη από κάθε άλλη αστική, ποινική ή πειθαρχική κύρωση που τυχόν προβλέπεται σε βάρος των διοικούντων μελών της Κοιν.Σ.Επ. από την κείμενη νομοθεσία.

(Πηγή: taxhaven.gr)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *